Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Om Mosegården

Da Mosegården blev etableret i 1997 var der fra politisk side et ønske om at, supplere kommunens tilbud af daginstitutioner med et anderledes tilbud.

Målet var en institution med dyr og natur, som skulle være stedets overskrift.

På Mosegården er husmandspædagogikken omdrejnings punktet for vores tænkning og daglige pædagogisk praksis.

Vores praksis handler om at inddrage børnene i det daglige arbejde omkring vores lille dyrhold samt andre praktiske gøremål. Vi vil at børnene lære om tingenes værdi og føle medansvar, ud fra egen formåen og kunnen.

Derud over vil vi gerne give børnene en følelse af at være” en del at noget” en følelse af medejerskab, og at fællesskabet fungerer bedst når også ”jeg” er der og bidrager med mine kompetencer.

I vores daglige praksis skal vi omkring, de samme lærings temaer som andre børnehaver, vi bruger blot andre metoder til at opnå den samme udvikling med.

Alle vores aktiviteter / arbejdsopgaver er primær udenfor omkring vores stald og mark.

Børnene bidrager og deltager i det omfang de formår og evner i dagens opgaver.

Ellers kan de boltre sig på vores store ude område i fysiske aktiviteter  samt finde små ”lommer” til fordybelse.

Vores ude liv bidrager også til at vores hverdag bære præg af ro og nærvær, at arbejde under åben himmel betyder at stress og støj ikke er synlige elementer i vores hverdag.

På Mosegården lære vi børnene om naturens cyklus, da denne ligeledes er bestemmende for vores aktiviteter, som følger årstiderne. Vi har skov og bæk som nærmeste nabo, ture dertil giver børnene et kendskab og viden om naturens forunderlige verden.

Det er vigtig for os at børnene oplever ”rigtige” voksne, som er troværdige, som udføre meningsfyldt arbejde, er nærværende og med deres mangfoldighed er rollemodeller for børnene.

Det gør vi ved at inddrage børnene i de hverdags opgaver der gør at fællesskabet kan fungere :

  • Der skal ordnes vasketøj
  • Fodres dyr
  • Fejes i stalden
  • Saves brænde
  • Lave bål
  • Plantes i højbedene
  • Syltes rødbeder

Disse og mange andre hverdags opgaver, er dagens ”aktiviteter”.

Vi gør meget ud af at børnene skal præsenteres for forskellige former af opgave / aktiviteter samt at de kan udføres og praktiseres ud fra forskellige synspunkter og værdier.

Forskellighed er et nøgleord på Mosegården, et begreb som børnene skal lære at forholde sig til, da man ikke kommer igennem livet uden at blive mødt eller møde andre, ud fra forskellige holdninger, meninger, værdier, regler eller anden mellem menneskelige forhold.

Metoder og læring kan ses under vores læreplaner. Desuden kan der her på hjemmesiden læses om vores pædagogiske praksis under ” Der var engang” hvor nogle af aktiviteterne er beskrevet i praksis fortællinger.

Kloge hoveder siger :

TEORI : - er når man ved alt om alting og ingenting virker……………….

PRAKSIS : - er når alting virker og ingen ved hvorfor…………………….

Mange års arbejde med husmandspædagogik, har vist os at, det vi gør virker.

Vores husmandspædagogik er ikke relateret til videnskabelige teorier, vi vælger at tage afsæt i vores holdninger og værdier.

En sund fornuft krydret med nysgerrighed på børnenes vegne. Sikker at børnene er rustet til deres videre liv og færden med en god portion af selvværd, viden om natur og dyr og gode værdier som er rettet imod fællesskabet.

Vi kan sige som ”Bonderøven” det er ikke et forsøg på at komme tilbage til stenalderen, blot at gøre livet lidt enkelt.